Önerilen Kaynaklar :
AKILLI, H., “Eski Çini Onarımında Yeni Bir Uygulama“, Sanat Tarihi Araştırmaları Dergisi,
C.1, S.1., S.8-11
ASLANAPA, O., Anadolu Türk Çini ve Keramik Sanatı, İstanbul 1965.
BAKIR, S.T., İznik Çinileri ve Gülbenkyan Koleksiyonu, Ankara 1999.
LANE, A., Later İslamic Pottery, London 1957.
ÖNEY, G., Türk Çini Sanatı, İstanbul 1976.
Amaç/İçerik : Türk çiniciliğinde hammadde, şekillendirme, boya, sır, astar, fırınlama gibi
üretim teknikleri öğretilerek, tasarım ve uygulama ilişkisinde doğru çözümler üretilmesi
amaçlanmaktadır.
Önerilen Kaynaklar :
ARCASOY, A., Seramik Teknolojisi, İstanbul, Marmara Üniversitesi Güzel Sanatlar
Fakültesi Yayınları, No 2, İstanbul 1983.
ÇOBANLI, Z., Seramik Astarları, Anadolu Üniversitesi Yayınları, No. 919, Eskişehir 1996.
ÖNEY, G., İslam Mimarisinde Çini, Ada Yayınları, İstanbul 1987
Dersi veren : Prof. Meltem KAYA
GELENEKSEL FORM BİLGİSİ :
2 Saat/Hafta, T 2, 2 Kredi, 5 AKTS
Amaç/İçerik : Giriş : Temel kavramlar biçim, şekil, form, plastik sanatlarda form. Pentürde
biçim üçüncü boyut ve form. Yüzeyde form : Tasarım süreci ritim ve simetri. Seramik
formlarda ve profil kültür çevreleri. Neolotik kap formları, Ege-Akdeniz çevresi Mısır,
Mezopotamya, İznik ve Kütahya formları. Form üzerine alan araştırmaları.
Değerlendirme Yöntemleri : Sınav/Ödev değerlendirmesi
Önerilen Kaynaklar :
ARSEVEN, C.E., Les Arts Decoratifs Turcs, İstanbul 1952
FRENCH, D., Early Pottery Sites From Western Anatolia. Bull.Inst.Arch., London 5 (1965),
15.vd.
MELLART, J., The Neolitic of the Near East, London 1975.
ÖNEY, G., İslam Mimarisinde Çini, Ada Yayınları, İstanbul 1987.
ÖNEY, G., Turkish Ceramic Tile Art in Anatolia, Tokyo 1975.
Dersi veren : Prof. Selçuk MÜLAYİM
KAZILARIN IŞIĞI ALTINDA İZNİK ÇİNİCİLİĞİNİN GELİŞİMİ
2 Saat/Hafta, T 3, 3 Kredi, 10 AKTS
Amaç/İçerik : İznik çini sanatının tarihsel gelişimi yapılan kazılar ve güncel yayınlar
ışığında, görsel malzeme desteği ile ele alınarak incelenmektedir.
Değerlendirme Yöntemleri : Sınav değerlendirmesi
Önerilen Kaynaklar :
ALTUN, A. (Ed.), Osmanlı’da Çini ve Seramik Öyküsü, İstanbul 1997.
ASLANAPA, O., Osmanlı Devrinde Kütahya Çinileri, İstanbul 1949.
ASLANAPA, O., Anadolu’da Türk Çini ve Seramik Sanatı, Ankara 1965.
ASLANAPA, O., Türk Sanatı, İstanbul 1984.
22
ASLANAPA, O., ALTUN, A., YETKİN, Ş., İznik Çini Fırınları Kazısı (II. Dönem 1981-1988),
İstanbul 1989.
Dersi veren : Prof. Dr. Oktay ASLANAPA
ÇİNİ TASARLAMA
8 Saat/Hafta, T 4, U 4, 6 Kredi, 15 AKTS
Amaç/İçerik : Türk İslam sanatının bezeme ve seramik tekniklerinin irdelenerek günümüz
şartlarında özgün tasarımlarda uygulanması amaçlanmaktadır.
Değerlendirme Yöntemleri : Sınav/Ödev değerlendirmesi
Önerilen Kaynaklar :
ASLANAPA, O., Türk Sanatı, Remzi Kitabevi, İstanbul 1984.
ATASOY, N., RABY, J., İznikSingapur Alexandria Press, Londra, 1989.
BAKIR, S., İznik Çinileri ve Gülbenkyan Koleksiyonu, Kültür Bakanlığı, Ankara 1999.
BİROL, İ., DERMAN Ç., Türk Tezyini Sanatlarında Motifler, Kubbealtı Nesriyatı, İstanbul
1991.
ÖNEY, G., İslam Mimarisinde Çini, Ada Yayınları, İstanbul 1987.
Dersi veren : Prof. Dr. Sitare Turan Bakır
TÜRK ÇİNİCİLİĞİNİ ARAŞTIRMA GELİŞTİRME SEMİNERİ
3 Saat/Hafta, T 3, 0 Kredi, 5 AKTS
Amaç/İçerik : Türk çini sanatının tarihsel gelişimi güncel araştırma ve yayınlar ışığında,
görsel malzeme desteği ile ele alınarak incelenmektedir.
Önerilen Kaynaklar :
AKILLI, H., “Eski Çini Onarımında Yeni Bir Uygulama“, Sanat Tarihi Araştırmaları Dergisi,
C.1, S.1., S.8-11
ASLANAPA, O., Anadolu Türk Çini ve Keramik Sanatı, İstanbul 1965.
BAKIR, S.T., İznik Çinileri ve Gülbenkyan Koleksiyonu, Ankara 1999.
LANE, A., Later İslamic Pottery, London 1957.
ÖNEY, G., Türk Çini Sanatı, İstanbul 1976.
Amaç/İçerik : Türk çiniciliğinde hammadde, şekillendirme, boya, sır, astar, fırınlama gibi
üretim teknikleri öğretilerek, tasarım ve uygulama ilişkisinde doğru çözümler üretilmesi
amaçlanmaktadır.
Önerilen Kaynaklar :
ARCASOY, A., Seramik Teknolojisi, Marmara Universitesi, Güzel Sanatlar Fakültesi
Yayınları, No.2, İstanbul 1983.
ÇOBANLI, Z., Seramik Astarları, Anadolu Üniversitesi Yayınları, No: 919, Eskişehir 1996
ÖNEY, G., İslam Mimarisinde Çini, Ada Yayınları, İstanbul 1987.
Dersi veren : Prof. Meltem KAYA
GELENEKSEL FORM BİLGİSİ :
2 Saat/Hafta, T 2, 2 Kredi, 5 AKTS
Amaç/İçerik : Giriş : Temel kavramlar, biçim, şekil, form, plastik sanatlarda form. Pentürde
biçim üçüncü boyut ve form. Yüzeyde form : Tasarım süreci ritim ve simetri. Seramik
Formlarda ve profil kültür çevreleri. Neolitik kap formları, Ege-Akdeniz çevresi Mısır-
Mezopotamya, İznik ve Kütahya formları. Form üzerine alan araştırmaları.
Önerilen Kaynaklar :
ARSEVEN, C.E., Les Arts Decoratifs Turcs, İstanbul 1952
FRENCH, D., Early Pottery Sites From Western Anatolia. Bull.Inst.Arch., London 5 (1965),
15.vd.
MELLART, J., The Neolitic of the Near East, London 1975.
ÖNEY, G., İslam Mimarisinde Çini, Ada Yayınları, İstanbul 1987.
ÖNEY, G., Turkish Ceramic Tile Art in Anatolia, Tokyo 1975.
Amaç/İçerik : İznik çini sanatının tarihsel gelişimi yapılan kazılar ve güncel yayınlar
ışığında, görsel malzeme desteği ile ele alınarak incelenmektedir.
Önerilen Kaynaklar :
ALTUN, A (Ed.), Osmanlı’da Çini ve Seramik Öyküsü, İstanbul 1997
ASLANAPA, O., Osmanlı Devrinde Kütahya Çinileri, İstanbul 1949.
ASLANAPA, O., Anadolu’da Türk Çini ve Seramik Sanatı, Ankara 1965.
ASLANAPA, O., Türk Sanatı, İstanbul 1984.
ASLANAPA, O., ALTUN, A., YETKİN, Ş., İznik Çini Fırınları Kazısı (II. Dönem 1981-1988),
İstanbul 1989.
Dersi veren : Prof. Dr. Oktay ASLANAPA