E-posta ile bilgi
Opera Doktora Programı
-
Program tanımları
OPERA SANATTA YETERLİK PROGRAMI
DERS İÇERİKLERİ
I.YARIYIL
REPERTUVAR ÇALIŞMASI (ŞAN)
3 Saat/Hafta, T 3, 3 Kredi, 10 AKTS
Amaç/İçerik : Repertuvar Çalışması dersinde öğrencinin yüksek lisansı bitirme
seviyesinde sahip olduğu Şan repertuvarı,ses türü ve yapısı göz önünde
bulundurulmak koşulu ile geliştirilir.Bu amaçla Çağdaş dönem Türk ve yabancı
bestecilerin eserlerinin öğrencinin varolan repertuvarına dengeli bir şekilde katılımı
sağlanır.
Değerlendirme Yöntemleri : Sınav
Önerilen Kaynaklar:
-Komple Opera Edisyonları (Klasik, Romantik, Gerçekçi, Modern Dönem Opera
bestecilerine ait)
-Opera Antolojileri (Tenor-Soprano-Bariton-Mezzo soprano-Bas-Alto)
-Lied Albümleri
-Kantat Abümleri(Barok Dönem Bestecilerine ait)
Dersi Veren : Prof.Mesut İKTU
ESER ANALİZİ
2 Saat/Hafta, T 2 , 2 kredi, 5 AKTS
Amaç/İçerik: Eser Analizi dersinde öğrencinin ses yapısına göre çalıştırılan “Komple
Opera“lardaki roller,Lied Albümleri içersinden seçilmiş liedler ve başka formlarda
yazılmış vokal eserler müzikal yönden incelenir.Müzikal ve teknik analizlerin yanında
bestecinin,içersinde yaşamış olduğu dönem ve kompozisyon fikirleri ile ilgili teorik
bilgiler aktarılır.
Önerilen Kaynaklar:
-Komple Opera Edisyonları (Klasik, Romantik, Gerçekçi, Modern Dönem Opera
Bestecilerine ait)
-Vokal Senfonik Eserlerin yer aldığı Albümler.
Dersi Veren : Prof.Mesut İKTU
KORREPETİSYON
2 Saat/Hafta, T 2, 2 kredi, 5 AKTS
Amaç/İçerik : Korrepetisyon dersi opera,lied ve diğer stillerdeki uygun repertuvarlar
içersinden seçilmiş olan eserlerin müzikal yorumuna ilişkin uygulamalı çalışmaları
içerir.Korrepetitörün aktif katılımının sağlanması suretiyle piyano eşliğinde
gerçekleştirilir
Değerlendirme yöntemleri : Sınav
Önerilen Kaynaklar :
-Opera Antolojileri volume I. II. III. IV
-Komple Opera Edisyonları
-Arien Albumler
-Lied Albumleri
-Kantat Albümleri (Barok Dönem Bestecilerine ait)
Dersi Veren : Öğr. Gör. Rayna POPOVA
MÜZİKLİ DİKSİYON
2 Saat/Hafta, T 2, 2 kredi, 5 AKTS
Amaç/İçerik : Müzikli Diksiyon dersinde öğrencinin çalışmakta olduğu eserleri
izleyicilere anlaşılır bir durumda (Doğru vokaller ve Belirgin bir artikülasyon
ile)seslendirmesi için çeşitli teknikler öğretilir.Seslendirilen eserlerin vokal geçişleri
dilin yapısına göre incelenir.Bu bağlamda eserlerin seslendirilmesi sırasında tam ve
anlaşılır bir müzikli diksiyon sağlanması hedeflenir.
Değerlendirme Yöntemleri: Sınav
Önerilen kaynaklar:
-SAYGUN.A.Adnan /AKSES,K.Necil / REY,R.Cemal / KODALLI, Nevit / BARAN,Ilhan
/ USMANBAŞ, Ilhan / TURA Yalçın / GÜRAN,Nazife / BİLGEN,Samim / vb.,Şarkı
Albümleri (Türk Bestecilerine ait)
-SCHUBERT, Franz / SCHUMANN., Robert / BRAHMS, Johannes / GRIEG, Edward
/ WOLF, Hugo / MAHLER, Gustav / FAURE, Gabriel / RAVEL, Maurice / DUPARC,
Henry / FALLA, Manuel / TCHAİKOVSKY, I.Piyotr / RACHMANİNOV, Sergei /
WARLOCK, Peter / BRITTEN, Benjamin, etc., Lied Albumleri (Romantik ve Modern
Dönem Bestecilerine ait)
Dersi Veren : Prof.Mesut İKTU
ESER DRAMATURJİSİ
1 Saat/Hafta, T 1 , 1 kredi, 5 AKTS
Amaç/İçerik : Eser Dramaturjisi dersi opera dağarcığından seçilecek olan bir yapıt
bağlamında dramaturji biliminin uygulama tekniklerini öğretir.Operaya konu olmuş
tiyatro eserinin genel dramaturjik kurallar ve tanımlamalar çerçevesinde
incelenmesini içerir.
Değerlendirme Yöntemleri : Sınav
Önerilen Kaynaklar :
-ŞATIR, Sabri, Opera’da Gerçekçilik
-HAUSER, Arnold, Sanatın Toplumsal Tarihi volume I-II
-ŞATIR, Sabri, Verdi
-NELIAS, Robert, Mozart
-BÜKE, Aydın, Üç Deha Üç Opera
-KERMAN, Joseph, Opera as Drama
Dersi Veren : Doç.Yekta KARA
FRANSIZ BESTECİLERİ ANALİZİ
2 Saat/Hafta, T2 , 2 kredi, 5 AKTS
Amaç/İçerik :Fransız Bestecilerin sözlü müzik alanında verimli oldukları türler
,yaratma süreçleri içersinde göstermiş oldukları müzikal eğilimler,ve geleneksel
Fransız müziğine özgü etkili anlatım sanatının ürünü olan melodram sanatı ele alınır.
Bu amaçla G.Bizzet,C.H Gounod,J Massenet, C.Debussy G.Faure,M.Ravel
H.Duparc,vb.bestecilerin operaları ,vokal senfonik eserleri ve şarkıları, yaratılma
esprileri ve yaşadıkları devrin müziğini karakterize etme dereceleri göz önünde
bulundurulmak suretiyle incelenirler.
Değerlendirme Yöntemleri : Sınav
Önerilen Kaynaklar :
-BIZZET,George /MASSENET,Jules / GOUNOD, Charles,etc.,Komple Opera
Edisyonları (Fransız Bestecilere ait)
-DUPARC, Henry / POULENC, Francis / HAHN,Reynaldo / RAVEL, Maurice, Şarkı
Albümleri (Fransız Bestecilere ait şarkı serilerini içeren)
Dersi Veren : Öğr. Gör. Ece İDİL
OPERA ve EDEBİYAT
2 Saat/Hafta, T 2 , 2 kredi, 5 AKTS
Amaç/İçerik : Operanın başlangıcından günümüze kadar kullandığı temel klasik
edebiyat eserlerinin,libretto ve müziğe uygulama sürecindeki farklı ülkelerdeki farklı
yaklaşımlar ve Türk Operası’nda Edebiyat konuları ele alınacaktır.
Değerlendirme Yöntemleri : Sınav
Önerilen Kaynaklar :
-ALTAR, M.Cevad, Opera Tarihi cilt I,II,III,IV
-YENER, Faruk, Ünlü Operalar
-JACOBS, Arthur& SADIE, Stanley,The Pan Book Opera
-JACOBS, Arthur, The Pan Book of Orchestral Music
-EWEN, David, The Encylopedia of Musical Masterpieces
-COPLAND, Aaron, What to Listen for in Music
-DENT.J.Edward, Mozart’s Operas
-WAGNER, Richard, Mein Leben
Dersi Veren : Prof.Gülper REFİĞ
SHAKESPEARE ve OPERA
2 Saat/Hafta, T 2 , 2 kredi, 5 AKTS
Amaç/İçerik : Shakespeare ve Opera dersi,ünlü yazar William Shakespeare’in
eserlerinin çağlar boyu operaya uygulanışı ve bu eserlerin hem orjinal Shakesperare
yapıtı hemde operaların birbirleri ile eleştirisel karşılaştırmalarını kapsayan bir derstir.
Değerlendirme Yöntemleri : Sınav
Önerilen Kaynaklar:
-KERMAN, Joseph, Opera as Drama
-BUDDEN, Julia, The Operas of Verdi Vol. 1,2,&3
-VEAYER, William, Seven Verdi Librettos
-BERGER, William, Verdi with a Vengeance
-ROBİNSON, Paul, Opera and Ideas
-POIZET, Michel, The Angel's Cry
-DONINGTON, Robert, Opera & Its Symbol
-DONINGTON, Robert, The opera
-ARBLASTER, Anthony, Viva la Liberta politics in Opera
-MONTGOMERY, Alan, Opera Coaching
-SINGHER, Martial, Operatics
Dersi Veren : Öğr. Gör. Ayşe SEZERMAN
SESİ GÖRSELLEŞTİRMEK
2 Saat/Hafta, T 2, 2 kredi, 5 AKTS
Amaç/İçerik :İnsan harekete neden olan tüm dürtülerini kontrol altında
tutma,geliştirme,form etme,kullanma ve onlardan yararlanma gibi,belirli hareket
örneklerini bilinçli olarak öğrenme yeteneğine sahiptir.Fakat bir sahne sanatçısı ,aynı
zamanda sesdeki duyguyuda doğru analiz edip vücudunda şekillendirerek “Sesi
Görselleştirmeyi“ öğrenmek dolayısı ile vücut aksiyonlarını duygu ile doğru
bütünleştirerek seyirciye iletebilmenin,en ince detaylarını bilmek zorundadır.Böylelikle
seyirciyide düşünmeye sevk ederek,beraber hissetmeye sürükleyebilir.
Değerlendirme Yöntemleri: Sınav
Önerilen Kaynaklar:
-Bu ders için önerdiğim kaynakçanın içeriği Hareket ve Performans Sanatı üzerine
uluslararası alanda yürütülen akademik çalışmalar,dünyanın önde gelen sanat
merkezlerinde sergilenen profesyonel çalışmalar,donanımı yüksek usta kişilerce
kaleme alınmış bilimsel makale ve kitaplar ve bu alandaki 25 yıllık deneyimimimden
oluşmakta ve uluslararası sanat eğitimine katkılar sağlayacak yeniliçi yaklaşımlar
içermektedir.
Dersi Veren:Öğr.Gör.Tach KÖSELER PALUCH
ÇAĞDAŞ OPERA SAHNE BİLGİSİ
3 Saat/Hafta, T 3 , 3 kredi, 10 AKTS
Amaç/İçerik:Çağdaş Opera ve Sahne Bilgisi dersinde öğrenciye oyunculuk ve
sahnelemeye ilşkin çağdaş yönelimler akatarılarak uygulamalı çalışmalar yaptırılır.
Değerlendirme Yöntemleri : Sınav
Önerilen Kaynaklar :
-NUTKU, Özdemir, Sahne Bilgisi Band 1,2,3,4
-NUTKU, Özdemir, Dünya Tiyatrosu Tarihi
-Komple Opera Edisyonları (Modern Dönem Opera Bestecilerine ait)
Dersi Veren : Doç.Yekta KARA
II.YARIYIL
REPERTUVAR ÇALIŞMASI (ŞAN)
3 Saat/Hafta, T 3, 3 kredi, 10 AKTS
Amaç/İçerik : Repertuvar Çalışması dersinde öğrencinin yüksek lisansı bitirme
seviyesinde sahip olduğu Şan repertuvarı,ses türü ve yapısı göz önünde
bulundurulmak koşulu ile geliştirilir.Bu amaçla Çağdaş dönem Türk ve yabancı
bestecilerin eserlerinin öğrencinin varolan repertuvarına dengeli bir şekilde katılımı
sağlanır.
Değerlendirme Yöntemleri : Sınav
Önerilen Kaynaklar:
-Komple Opera Edisyonları (Klasik, Romantik, Gerçekçi, Modern Dönem Opera
bestecilerine ait)
-Opera Antolojileri (Tenor-Soprano-Bariton-Mezzo soprano-Bas-Alto)
-Lied Albümleri
-Kantat Abümleri(Barok Dönem Bestecilerine ait)
Dersi Veren : Prof.Mesut İKTU
ESER ANALİZİ
2 Saat/Hafta, T 2 , 2 kredi, 5 AKTS
Amaç/İçerik : Eser Analizi dersinde öğğrencinin ses yapısına göre çalıştırılan
“Komple Opera“lardaki roller,Lied Albümleri içersinden seçilmiş liedler ve başka
formlarda yazılmış vokal eserler müzikal yönden incelenir.Müzikal ve teknik
analizlerin yanında besteci,içersinde yaşamış olduğu dönem ve kompozisyon fikirleri
ile ilgili teorik bilgiler aktarılır.
Değerlendirme Yöntemleri : Sınav
Önerilen Kaynaklar:
-Komple Opera Edisyonları (Klasik, Romantik, Gerçekçi, Modern Dönem Opera
Bestecilerine ait)
-Vokal Senfonik Eserlerin yer aldığı Albümler.
Dersi Veren : Prof.Mesut İKTU
KORREPETİSYON
2 Saat/Hafta, T 2 , 2 kredi, 5 AKTS
Amaç/İçerik : Korrepetisyon dersi opera,lied ve diğer stillerdeki uygun repertuvarlar
içersinden seçilmiş olan eserlerin müzikal yorumuna ilişkin uygulamalı çalışmaları
içerir.Korrepetitörün aktif katılımının sağlanması suretiyle piyano eşliğinde
gerçekleştirilir
Değerlendirme Yöntemleri :Sınav
Önerilen Kaynaklar:
-Opera Antolojileri volume I. II. III. IV
-Komple Opera Edisyonları
-Arien Albümler
-Lied Albumleri
-Kantat Albümleri(Barok Dönem Bestecilerine ait)
Dersi Veren : Öğr. Gör. Rayna POPOVA
MÜZİKLİ DİKSİYON
2 Saat/Hafta, T 2, 2 kredi,5 AKTS
Amaç/İçerik : Müzikli Diksiyon dersinde öğrencinin çalışmakta olduğu eserleri
izleyicilere anlaşılır bir durumda (Doğru vokaller ve Belirgin bir artikülasyon
ile)seslendirmesi için çeşitli teknikler öğretilir.Seslendirilen eserlerin vokal geçişleri
dilin yapısına göre incelenir.Bu bağlamda eserlerin seslendirilmesi sırasında tam ve
anlaşılır bir müzikli diksiyon sağlanması hedeflenir.
Değerlendirme Yöntemleri : Sınav
Önerilen Kaynaklar :
-SAYGUN.A.Adnan /AKSES,K.Necil / REY,R.Cemal / KODALLI, Nevit / BARAN,Ilhan
/ USMANBAŞ, Ilhan / TURA Yalçın / GÜRAN,Nazife / BİLGEN,Samim / vb.,Şarkı
Albümleri (Türk Bestecilerine ait)
-SCHUBERT, Franz / SCHUMANN., Robert / BRAHMS, Johannes / GRIEG, Edward
/ WOLF, Hugo / MAHLER, Gustav / FAURE, Gabriel / RAVEL, Maurice / DUPARC,
Henry / FALLA, Manuel / TCHAIKOVSKY, I.Piyotr / RACHMANINOV, Sergei /
WARLOCK, Peter / BRITTEN, Benjamin, etc., Lied Albumleri (Romantik ve Modern
Dönem Bestecilerine ait)
Dersi Veren : Prof.Mesut İKTU
ESER DRAMATURJİSİ
1 Saat/Hafta, T 1 , 1 kredi, 5 AKTS
Amaç/İçerik : Eser Dramaturjisi dersi opera dağarcığından seçilecek olan bir yapıt
bağlamında dramaturji biliminin uygulama tekniklerini öğretir.Operaya konu olmuş
tiyatro eserinin genel dramaturjik kurallar ve tanımlamalar çerçevesinde
incelenmesini içerir.
Değerlendirme Yöntemleri : Sınav
Önerilen Kaynaklar :
-ŞATIR, Sabri, Opera’da Gerçekçilik
-HAUSER, Arnold, Sanatın Toplumsal Tarihi volume I-II
-ŞATIR, Sabri, Verdi
-NELIAS, Robert, Mozart
-BÜKE, Aydın, Üç Deha Üç Opera
-KERMAN, Joseph, Opera as Drama
Dersi Veren : Doç.Yekta KARA
OPERA ve EDEBİYAT
2 Saat/Hafta, T 2 , 2 kredi, 5 AKTS
Amaç/İçerik : Operanın başlangıcından günümüze kadar kullandığı temel klasik
edebiyat eserlerinin,libretto ve müziğe uygulama sürecindeki farklı ülkelerdeki farklı
yaklaşımlar ve Türk Operası’nda Edebiyat konuları ele alınacaktır
Değerlendirme Yöntemleri : Sınav
Önerilen Kaynaklar :
-ALTAR, M.Cevad, Opera Tarihi cilt I,II,III,IV
-YENER, Faruk, Ünlü Operalar
-JACOBS, Arthur& SADIE, Stanley,The Pan Book Opera
-JACOBS, Arthur, The Pan Book of Orchestral Music
-EWEN, David, The Encylopedia of Musical Masterpieces
-COPLAND, Aaron, What to Listen for in Music
-DENT.J.Edward, Mozart’s Operas
-WAGNER, Richard, Mein Leben
Dersi Veren : Prof.Gülper REFİĞ
SHAKESPEARE VE OPERA
2 Saat/Hafta, T 2 , 2 kredi, 5 AKTS
Amaç/İçerik : Shakespeare ve Opera dersi,ünlü yazar William Shakespeare’in
eserlerinin çağlar boyu operaya uygulanışı ve bu eserlerin hem orjinal Shakesperare
yapıtı hemde operaların birbirleri ile eleştirisel karşılaştırmalarını kapsayan bir derstir.
Değerlendirme Yöntemleri : Sınav
Önerilen Kaynaklar :
KERMAN, Joseph, Opera as Drama
-BUDDEN, Julia, The Operas of Verdi Vol. 1,2,&3
-VEAYER, William, Seven Verdi Librettos
-BERGER, William, Verdi with a Vengeance
-ROBİNSON, Paul, Opera and Ideas
-POIZET, Michel, The Angel's Cry
-DONINGTON, Robert, Opera & Its Symbol
-DONINGTON, Robert, The opera
-ARBLASTER, Anthony, Viva la Liberta politics in Opera
-MONTGOMERY, Alan, Opera Coaching
-SINGHER, Martial, Operatics
Dersi Veren : Öğr. Gör. Ayşe SEZERMAN
SESİ GÖRSELLEŞTİRMEK
2 Saat/Hafta, T 2, 2 kredi, 5 AKTS
Amaç/İçerik:İnsan harekete neden olan tüm dürtülerini kontrol altında
tutma,geliştirme,form etme,kullanma ve onlardan yararlanma gibi,belirli hareket
örneklerini bilinçli olarak öğrenme yeteneğine sahiptir.Fakat bir sahne sanatçısı ,aynı
zamanda sesdeki duyguyuda doğru analiz edip vücudunda şekillendirerek “Sesi
Görselleştirmeyi“ öğrenmek dolayısı ile vücut aksiyonlarını duygu ile doğru
bütünleştirerek seyirciye iletebilmenin,en ince detaylarını bilmek zorundadır.Böylelikle
seyirciyide düşünmeye sevk ederek,beraber hissetmeye sürükleyebilir.
Değerlendirme Yöntemleri: Sınav
Önerilen Kaynaklar:
-Bu ders için önerdiğim kaynakça genel olarak Hareket ve Performans Sanatı üzerine
uluslararası alanda yürütülen akademik çalışmalar,dünyanın önde gelen sanat
merkezlerinde sergilenen profesyonel çalışmalar,donanımı yüksek usta kişilerce
kaleme alınmış bilimsel makale ve kitaplar ve bu alandaki 25 yıllık deneyimimimden
oluşmakta ve uluslararası sanat eğitimine katkılar sağlayacak yeniliçi yaklaşımlar
içermektedir.
Dersi Veren:Öğr.Gör.Tach KÖSELER PALUCH
ÇAĞDAŞ OPERA SAHNE BİLGİSİ
3 Saat/Hafta, T 3 , 3 kredi, 10 AKTS
Amaç/İçerik:Çağdaş Opera ve Sahne Bilgisi dersinde öğrenciye oyunculuk ve
sahnelemeye ilşkin çağdaş yönelimler akatarılarak uygulamalı çalışmalar yaptırılır.
Değerlendirme Yöntemleri : Sınav
Önerilen Kaynaklar :
-NUTKU, Özdemir, Sahne Bilgisi Band 1,2,3,4
-NUTKU, Özdemir, Dünya Tiyatrosu Tarihi
-Komple Opera Edisyonları (Modern Dönem Opera Bestecilerine ait)
Dersi Veren : Doç.Yekta KARA
PARTİSYON OKUMA
2 Saat/Hafta, T 2 , 2 kredi, 5 AKTS
Amaç/İçerik : Klasik Dönemden 20.yüzyıla dek orkestra,oda müziği ve koro
yapıtlarının incelenmesi ve piyanoda seslendirilmesine yönelik olarak partisyonların
piyanoya indirgenmesi üzerine çalışmalar yapılır.Farklı bestecilerin,estetik
anlayışların ve özellikle 20.yüzyıl ve günümüz bestecilerinin senfonik orkestraya bir
çalgı olarak yaklaşımları karşılaştırmalı olarak incelenir.
Değerlendirme Yöntemleri : Sınav
Önerilen Kaynaklar :
-MORRIS,R.O&FERGUSON, Howard.Preparatory Exercises in Score Reading,
USA,1968
-MORRIS,R.O, Figured Harmony at the Keyboard, USA, 1968
-ADLER,Samuel,Study of Orchestration
Dersi Veren:Ahmet ALTINEL
E-posta ile bilgi
Sahne sanatları ile ilgili diğer programlar