Program tanımları
Bale Sanatta Yeterlik Programı Ders İçerikleri
Repertuvar Metodolojisi
Dersin Kodu : 6102, 6202
Dersin Türü : (SZ) Seçmeli Zorunlu
Dersin Yürütücüsü : Prof. Dilek EVGİN
Dersin Kesimleri (Teori / Uygulama / Laboratuvar ) : Teori ve Uygulama
Dersin Kredisi : 3
Dersin Süresi ( Saat / Hafta ) : 2 saat/hafta
Dersin Verildiği Yarıyıl : Güz ve Bahar
Dersin Önkoşulu : Klasik bale tekniğinde ileri seviyede olmak
Amaç : Klasik Bale formatındaki topluluklar ve okullarda eser sahneleyebilmek için metod
bilgisi.
İçerik : Klasik Bale repertuvarının teknik analizi, hareketin kurgulanış biçimi- sahnelemede
uygulama biçimleri
Dersin İşleniş Yöntemi : I.Yarıyıl: Seçilen temel klasik yapıtların, teknik taramalarının
yapılması, sahneleniş önerilerinin saptanması metodu
II.Yarıyıl: Seçilen 21. y.y. yapıtlarının teknik taraması ve sahneleniş inceliklerinin saptanması
metodu
Sınav Biçimi ve Başarı Notunun Oluşumu : Dönem sonu projeler uygulamalı ve teorik olarak
sunulur.
Spor Hekimliği ve Dans
Dersin Kodu : 6105,6205
Dersin Türü : (S) Seçmeli
Dersin Yürütücüsü : İ.Ü. İstanbul Tıp Fakültesi Spor Hekimliği Anabilim Dalı Öğretim
Görevlisi Doç. Dr . Bülent Bayraktar
Dersin Kesimleri (Teori / Uygulama / Laboratuvar ) : Teori
Dersin Kredisi : 4
Dersin Süresi ( Saat / Hafta ) : Haftada 4 saat
Dersin Verildiği Yarıyıl :2006/2007 (Güz ve Bahar Yarıyılı)
Dersin Önkoşulu : y. Lisans veya lisans devresinde konuyla ilgili bilimsel çalışma yapmış
olmak.
Amaç : Spor Hekimliği ve Dans dersinin amacı sanatlarını bedenleri ile icra eden dansçıların
sıklıkla yaşadıkları ve karşılaşabilecekleri sakatlık ve yaralanmaların mekanizmalarının
anlaşılabilmesi, yaralanmaların tanınması, önlenmesi konusunda yapılması gerekenlerin
anlaşılması, yaralanmalar halinde yapılması gerekenler ve sahneye dönüş kriterlerinin
oluşturulması aşamasında yapılacak çalışmaların ve rehabilitasyon programlarının öğrenilmesi ve
uygulanabilmesi konusunda temel hazırlamaktır.
İçerik : Spor Hekimliğine giriş,Bireysel Hekimlik nedir?,Sağlık Ekibi kimlerden oluşur,
Tedavi üniteleri,Rehabilitasyon çalışmaları,Bir örnek ünite ziyareti ve çalışmaların yerinde
tetkiki, Oluşan bir sakatlığında kısa, orta ve uzun vadede neler yapılmalıdır,Sakatlık düzeyinin
tespiti, İntrensek faktörler,Ekstrensek faktörler,Korunma yolları,Kontüzyonlar,
Stress fraktürü,Elektroterapi ve egzersiz terapileri,Saha çalışmaları,Doktor-antrenör
koordinasyonunun önemi,Bandajlama ve teypleme prensipleriYöntemleri,Uygulamaları
Sakatlık sonrası dansa dönüş kriterleri, Branşlara özel sakatlıklar ve mekanizmaları,
Koruyucu aparatlar, Dopingle ilgili bilgilerin tazelenmesi, Doping nedir?,
Doping maddeleri ve yöntemleri, Kontrol yöntemleri
Dersin İşleniş Yöntemi : Ders teorik bilgi aktarımı, interaktif sentez ve analiz çalışmaları ile
karakterize bir işleyişle yürütülecektir.
Sınav Biçimi ve Başarı Notunun Oluşumu : Güz ve bahar yarıyılları sonunda birer vize ve
izleyen ay final olmak üzere üç yazılı sınav yapılacaktır. Sınavlarda iki vize ortalamasının % 30’u
ile final notunun % 70’nin toplamıyla yıl sonu notu oluşacaktır.
Dansçı Sağlığı
Dersin Kodu : 6106,6206
Dersin Türü : (S) Seçmeli
Dersin Yürütücüsü : İ.Ü. İstanbul Tıp Fakültesi Spor Hekimliği Anabilim Dalı Öğretim Üyesi
Doç. Dr . Bülent Bayraktar
Dersin Kesimleri (Teori / Uygulama / Laboratuvar ) : Teori
Dersin Kredisi : 4
Dersin Süresi ( Saat / Hafta ) : Haftada 4 saat
Dersin Verildiği Yarıyıl :2006/2007 (Güz ve Bahar Yarıyılı)
Dersin Önkoşulu : y.lisans veya lisans devresinde konuyla ilgili bilimsel çalışma yapmış olmak
Amaç : Dansçı Sağlığı dersinin amacı sanatlarını bedenleri ile icra eden dansçıların yüksek
performans ile sanatlarını icra edebilmeleri için vazgeçilmez şart olan sağlılık halinin devamının
sağlanması konusunda bilginin sorgulanması, algılanması, değerlendirilmesi, geliştirilmesi ve
uygulanabilir hale getirilmesidir.
İçerik : Dansçı Sağlığına giriş, İnteraktif eğitim çalışması, Genel hijyen
prensipleri,Hastalıklardan korunma,Genel (tarama) ve özel (vak’a) sağlık kontrolleri, Sporcuları
ve takımları tehdit eden bulaşıcı hastalıklar,Hepatit B ve C,AIDS, Performans nedir?,Sporda ani
ölüm sebepleri, görülme sıklığı, önlemler,Sakatlıklardan korunma,Ayak anatomisine göre Ayak
sağlığı, Ayak bakımı
Dersin İşleniş Yöntemi : Ders teorik bilgi aktarımı, interaktif sentez ve analiz çalışmaları ile
karakterize bir işleyişle yürütülecektir.
Sınav Biçimi ve Başarı Notunun Oluşumu : Güz ve bahar yarıyılları sonunda birer vize ve
izleyen ay final olmak üzere üç yazılı sınav yapılacaktır. Sınavlarda iki vize ortalamasının % 30’u
ile final notunun % 70’nin toplamıyla yıl sonu notu oluşacaktır.
İleri Seviye Klasik Repertuvar
Dersin Kodu : 6103, 6203
Dersin Türü : (SZ) Seçmeli Zorunlu
Dersin Yürütücüsü : Yb. Uy. Öğr. Gör. Natalia KHMELEVA/Doç. Ayşin KABALAK
Dersin Kesimleri (Teori / Uygulama / Laboratuvar ) : Uygulama
Dersin Kredisi : 4
Dersin Süresi ( Saat / Hafta ) : 4 saat/hafta
Dersin Verildiği Yarıyıl : Güz ve Bahar
Dersin Önkoşulu : Klasik Bale tekniğinde ileri seviyede olmak
Amaç : Profesyonel topluluklarda ve lisans devresinde klasik bale eserlerinin sahnelenişi
İçerik : Klasik Bale temel eserlerinin teorik açıdan uygulamalı olarak incelenmesi
Dersin İşleniş Yöntemi : Öğrenci tüm yıl boyunca sahnelenen tüm eserlere asistanlık yapar ve
sahneleniş gerekliliklerini öğrenir. İ.D.O.B. ile eşgüdümlü çalışma sürdürülür.
Sınav Biçimi ve Başarı Notunun Oluşumu : Uygulanan bir eserin sahnelenişinin sunumu
Türkiye’de Modernleşme ve Sanat
Dersin Kodu : 6108, 6208
Dersin Türü : (S) Seçmeli
Dersin Yürütücüsü : Öğr. Gör. Dr. Şükrü Aslan
Dersin Kesimleri (Teori / Uygulama / Laboratuvar ) : Teori
Dersin Kredisi : 2
Dersin Süresi ( Saat / Hafta ) : Haftada 2 saat
Dersin Verildiği Yarıyıl : Güz ve Bahar
Dersin Önkoşulu : yok
Amaç :TÜRKİYE’DE MODERNLEŞME VE SANAT dersi ile; genel olarak modernleşme
projesi, dinamikleri ve Türkiye’de bu projenin nasıl uygulandığını, bunun sanat alanındaki
yansımalarını, bu bağlamda sanatın, modernleşme projesinde nasıl dönüştürücü bir güç olarak
algılandığını sorgulamak, anlamak ve açıklamak amaçlanmaktadır.
İçerik : Modernleşme projesi, hem projeye eleştirel bakanların hem de olumlu süreç olarak
görenlerin, en azından kendisinden önceki dönemlerle köklü kopuşlar içermesi nedeniyle önemli
bir tarihsel süreç olarak tanımlanmıştır.
Projenin; insanın boş inançlardan, akıldışı yaklaşımlardan kurtuluşunu, akıl ve bilgi yolu
ile doğaya ve kendisine egemen olmasını vaat etmesi; siyasal sistemlerin örgütlenmesinden
gündelik hayatın yeniden düzenlenmesine kadar her alanda dönüştürücü etkiler yapmasına yol
açmıştır. Bu bağlamda modernleşme projesi esas olarak piyasa toplumunun ve ulus devletin
ortaya çıkış sürecine tekabül etmektedir. Bu şu anlama gelir: yurttaşlık hakları, devlet, ulus, vatan
vb. kavramlar modernleşmeyle birlikte somut anlam kazanmışlardır.
Sanat da modernleşme projesinin dönüştürücü araçlarından biri olarak bu dönemde adeta
yeniden “keşfedilmiştir”. Yeni toplumun ve değerlerin inşası sürecinde sanata önemli bir işlev
yüklenmiştir. Modernleşme projesinin “anayurdu” sayılan Avrupa’da sanat alanındaki gelişmeler
bu çerçevede anlam bulmaktadır.
Türk modernleşmesi bu sürecin bir örneğidir. Osmanlı’da başlayan son 200 yıllık
batılılaşma geleneği, Cumhuriyet döneminde başlı başına bir modernleşme projesi olarak her
alanda yeniden örgütlenmiştir. Cumhuriyet döneminin eğitim pratikleri, ulus devletin bayrak,
parti, marş, ordu, siyasal sistem vb. temsil araçlarıyla yeniden örgütlenmesi, bağımsızlık
duygusuna vurgu, ekonomide kamusallığın belirleyici olması, laikliğin benimsenmesi, kılık
kıyafet devrimi, takvim ve ölçülerin batılı kurallara göre düzenlenmesi gibi daha bir dizi alanda
projenin izleri görülebilir.
Bütün bu alanlarda olduğu gibi, sanat alanında da yeni düşünme biçimlerine uygun bir
dizi radikal kararlar alınmıştır. Sanatta, ulusal imgelere yapılan vurgu ile modernleşme arasında
yeni bir bağ kurma eğilimi pek çok örnekte yansımaktadır. Bu bağlamda erken cumhuriyet
dönemi modernleşme projesi, kaynağında batının bulunduğu klasik sanat dallarının Türkiye’de
yaygınlaşması için devlet olanaklarının en üst düzeyde kullanıldığı bir dizi girişimi içermektedir.
Doğal olarak bu girişimlerin yaygınlaşması, sözü edilen sanat etkinlikleri için istenilen
tüketici kitlesinin yaratılmasını da gerektirmiş ve bu bağlamda da özellikle sanat eğitimini temel
alan kurumların örgütlenmesine önem verilmiştir. Yeni toplumun inşasında Atatürk’ün sanata
verdiği önem ve onu nasıl bir dönüştürücü güç olarak algıladığına dair bugün de duvarlarımızı ve
kitaplarımızı süsleyen pek çok sözü bulunmaktadır.
Dersin İşleniş Yöntemi :Türkiye’de Modernleşme ve Sanat dersi, aşağıdaki ana başlıklar altında
kuramsal tartışmalar ve somut pratiklerin incelenmesi şeklinde yapılacaktır. Ayrıca, öğrencilere
erken cumhuriyet dönemi modernleşme projesinin sanat alanındaki yansımaları üzerine, daha çok
o dönem süreli basına yansıyan haber ve yorumların taranmasını içeren ödevler hazırlatılacaktır.
* Modernizm Üzerine Tartışmalar
* Modernizm, Milliyetçilik ve Sanat İlişkileri
* Osmanlı’nın Son döneminde Modernleşme Hareketleri
* Cumhuriyet Dönemi Türk Modernleşmesi
* Türk Modernleşmesi Sürecinde Sanatın İşlevi
* Günümüzde Modernleşme Sürecindeki Gelişmeler ve Sanatın Yeni İşlevleri
Sınav Biçimi ve Başarı Notunun Oluşumu :Türkiye’de Modernleşme ve Sanat Dersi için güz
ve bahar yarıyılları sonunda birer vize ve izleyen ay final olmak üzere üç yazılı sınav
yapılacaktır. Sınavlarda iki vize notunun toplamının yarısının % 30’u ile final notunun % 70’nin
toplamıyla yıl sonu notu oluşacaktır.
HAREKET TEORİSİ
Dersin Kodu : 6214
Dersin Türü : (S) Seçmeli
Dersin Yürütücüsü : Gurur Ertem
Dersin Kesimleri (Teori / Uygulama / Laboratuvar ) : Teori
Dersin Kredisi : 2
Dersin Süresi ( Saat / Hafta ) : 2 saat/hafta
Dersin Verildiği Yarıyıl : Bahar
Dersin Önkoşulu : Yok
Amaç : Modern öznenin bedensellik ve hareket üzerinden nasıl kurgulandığı incelenecek ve
dans çalışmaları bu bakış açısıyla yorumlanacak.
İçerik : Bu derste modern öznenin bedensellik ve hareket üzerinden nasıl kurgulandığı
konusunda yazılmış metinler incelenecek ve dans çalışmaları bu bakış açısıyla yorumlanacak.
Dersin İşleniş Yöntemi :
Sınav Biçimi ve Başarı Notunun Oluşumu : Yazılı Sınav-Dönem Ödevi
Önerilen Kaynaklar:
- BANES, Sally, Introduction to Terpsichore in Sneakers (new intro) 1992
- BARKER, Francis. The Tremulous Private Body : Essays on Subjection. Ann Arbor:
University of Michigan Pres, 1995.
- BRENNAN, Teresa,. Exhausting Modernity : Grounds for a New Economy. London ; New
York: Routledge. 2000.
- BURKITT, Ian., Bodies of Thought : Embodiment, Identity, and Modernity. London ;
Thousand Oaks, Calif.: Sage Publications. 1999.
- CSORDAS, Thomas J. Embodiment and Experience : The Existential Ground of Culture
and Self. New York: Cambridge University Press. 1994.
- FERGUSON, Harvie. Modernity and Subjectivity : Body, Soul, Spirit. Charlottesville:
University Press of Virginia. 2000.
- FEUILLET, Raoul-Auger. Choregraphie : Ou l'Art De Decrire La Dance. New York:
Broude Bros. 1968.
- FOSTER, Susan L. Corporealities : Dancing, Knowledge, Culture, and Power. London ;
New York: Routledge. 1996.
- FOUCAULT, Michel. Discipline and Punish : The Birth of the Prison. New York: Vintage
Books. 1979.
- FOUCAULT, Michel. The History of Sexuality. New York: Pantheon Books. 1978.
- FRANKO, Mark. Dancing modernism/performing Politics. Bloomington: Indiana
University Press. 1995.
- FRANKO Mark. Dance as Text : Ideologies of the Baroque Body. Cambridge England ;
New York, NY, USA: Cambridge University Press. 1993.
Sanatta Yeterlilik 2007-2008 Öğretim Yılı Ders Tanımlama Formu
İLERİ KOMPOZİSYON
Dersin Kodu : 6117-6217
Dersin Türü : (SZ) Seçmeli-Zorunlu
Dersin Yürütücüsü :Yard.Doç.Tuğçe Tuna
Dersin Kesimleri (Teori / Uygulama / Laboratuvar ) : Uygulama
Dersin Kredisi : 1
Dersin Süresi ( Saat / Hafta ) : 2 saat/hafta
Dersin Verildiği Yarıyıl : Güz -Bahar
Dersin Önkoşulu : Temel kompozisyon bilgisine sahip olmak.
Amaç : Bu derste artistik yaklaşım, form bilgisi,mekan kullanımı, müzik ve koreografi ilişkisi
araştırılır. Ayrıca düşünce üretmek ve düşünceyi hareket formunda araştırmak ve bireysel
yaklaşımı teşvik üzerinde durulur. Sergilenmek üzere solo veya grup çalışmaları yapılır.
İçerik : Bu derste artistik yaklaşım, form bilgisi,mekan kullanımı, müzik ve koreografi ilişkisi
araştırılır. Ayrıca düşünce üretmek ve düşünceyi hareket formunda araştırmak ve bireysel
yaklaşımı teşvik üzerinde durulur. Sergilenmek üzere solo veya grup çalışmaları yapılır.
Dersin İşleniş Yöntemi : Uygulamalı.
Sınav Biçimi ve Başarı Notunun Oluşumu : Proje Sunumu
Önerilen Kaynaklar:
- BLOM ,Lynne Anne, CHAPLİN, Tarin, The Intimate Act of Choreography, Dance Boks
Cecil Court, London, 1982
- SMİTH- AUTARD M. Jacqueline, Dance Composition, A&C Black – London,Third
edition 1996
- MINTON, Sandra Cerny, Choreography, Human Kinetics, 1986
Sanatta Yeterlilik 2008-2009 Öğretim Yılı Ders Tanımlama Formu
İLERİ KLASİK TEKNİKTE UYGULAMALI ANATOMİ
Dersin Kodu : 6116-6216
Dersin Türü : (SZ) Seçmeli-Zorunlu
Dersin Yürütücüsü :Prof.Aydın Teker
Dersin Kesimleri (Teori / Uygulama / Laboratuvar ) : Uygulama
Dersin Kredisi : 6
Dersin Süresi ( Saat / Hafta ) : 6 saat/hafta
Dersin Verildiği Yarıyıl : Güz -Bahar
Dersin Önkoşulu : Klasik teknikte ileri seviyede olmak.
Amaç :İskelet, kas, sinir ve kuvvet sistemleri klasik teknik dersinde uygulamalı olarak öğretilir
ve bu bilgilerin teknik geliştirmedeki etkileri incelenir.
İçerik : İskelet, kas, sinir ve kuvvet sistemleri klasik teknik dersinde uygulamalı olarak öğretilir
ve bu bilgilerin teknik geliştirmedeki etkileri incelenir.
Dersin İşleniş Yöntemi : Uygulamalı.
Sınav Biçimi ve Başarı Notunun Oluşumu : Sınav ve dönem ödevi
Önerilen Kaynaklar:
- FRANKLİN, Eric, Dance Imagery For Technique and Performance, Human Kinetics, 1996
- FRANKLIN,Eric ,Dynamic Alignment Through Imagery, Human Kinetics, 1996
- GERMAİN, Blandine Calais, Anatomy of Movement, Eastland Press,Seattle, 1993
- HALE, Robert Beverly ve COYLE, Terence, Albinus on Anatomy, Dover Publications, Inc.
New York, 1979
- TODD, Mabel Elsworth, The Thinking Body, Paul B. Hober,1937
- SWEIGARD, Lulu, Human Movement Potential, Iys Ideokinetic Facilitation. Harper and
Row Publishers,1974
KÜLTÜREL TEORİLERE GİRİŞ
Dersin Kodu : 6212
Dersin Türü : (S) Seçmeli
Dersin Yürütücüsü :Doç. Dr. Arzu ÖZTÜRKMEN
Dersin Kesimleri (Teori / Uygulama / Laboratuvar ) : Teori
Dersin Kredisi : 2
Dersin Süresi ( Saat / Hafta ) : 2 saat/hafta
Dersin Verildiği Yarıyıl : Bahar
Dersin Önkoşulu : Yok
Amaç : Bu ders, dansa kültürel çalışmalar penceresinden bakmayı amaçlar.
İçerik : 19.YY dan itibaren sosyal bilimlerdeki sosyolojik, tarihsel ve edebi akımlar içindeki
gelişmeleri mukayeseli olarak tartışarak bunların post modern bakış açısı içindeki yeni
konumlarını inceler
Dersin İşleniş Yöntemi : Teorik
Sınav Biçimi ve Başarı Notunun Oluşumu : Yazılı Sınav-Dönem Ödevi
Önerilen Kaynaklar:
-GROSSBERG, Lawrence,NELSON, Cary and TREİCHLER, Paula, Introduction to Cultural
Studies Bloomington and London: 1992
-ROSALDO, Renato, Introduction to Culture and Truth: The Remarking of Social Analysis,
Smithsonian (Paperback) 1993
-SPENCER, Paul, Society and the dance, Cambridge University Press, 1985
YÜKSEK MODERN TEKNİK
Dersin Kodu : 6115-6215
Dersin Türü : (SZ) Seçmeli-Zorunlu
Dersin Yürütücüsü :Yard.Doç.Tuğçe Tuna
Dersin Kesimleri (Teori / Uygulama / Laboratuvar ) : Uygulama
Dersin Kredisi : 6
Dersin Süresi ( Saat / Hafta ) : 6 saat/hafta
Dersin Verildiği Yarıyıl : Güz -Bahar
Dersin Önkoşulu : İleri modern dans tekniğine sahip olmak.
Amaç : Bu ders bedenin ileri derecede dans tekniği ile kuvvetlendirilmesini, geliştirilmesini
amaçlar.
İçerik : Bu derste Laban “Hareket Analizi Teorisi” ve Bartanieff, prensipleri üzerine kurulu olan
temel tekniklerin yanı sıra, bedenin hareket kapasitesini arttırmak üzere yoğunlaşılır.Bu metotlar
bedenin; eksen ve düzlemleri üzerinde hareket patenleri sağlayarak tüm kas gruplarını
kuvvetlendirmeyi amaçlar. Anatomi ve kinezyoloji bilimleri doğrultusunda bilimsel, bilinçli ve
duyarlı yaklaşımı öngörür, daha ekonomik, esnek ve akışkan bir işlerliği de sağlar.
Dersin İşleniş Yöntemi : Uygulamalı.
Sınav Biçimi ve Başarı Notunun Oluşumu : Uygulamalı Sınav
Önerilen Kaynaklar:
- FRANKLİN, Eric, Dance Imagery For Technique and Performance, Human Kinetics, 1996
- FRANKLIN,Eric , Dynamic Alignment Through Imagery, Human Kinetics, 1996
- HACKNEY, Peggy, Making Connections, Gordon and Breach Publishers, Second
Printing, 2000
- BARTANIEFF,I.-LEWIS,D., Body Movement,New York: Gordon and Breach Brooks,
1980
- HARTLEY Linda, Wisdom of the Body Moving, North Atlantic Boks Berkley, California,
1989
DANS ANTROPOLOJİSİ
Dersin Kodu : 6111
Dersin Türü : (S) Seçmeli
Dersin Yürütücüsü :Doç.Dr. Arzu ÖZTÜRKMEN
Dersin Kesimleri (Teori / Uygulama / Laboratuvar ) : Teori
Dersin Kredisi : 2
Dersin Süresi ( Saat / Hafta ) : 2 saat/hafta
Dersin Verildiği Yarıyıl : Güz
Dersin Önkoşulu : Yok
Amaç : Dans Antropolojisi dansın sosyo-kültürel alandaki yerini inceleyen bir bilim dalıdır. Bu
ders öğrenciye dansı incelemede kültürler arası bir farkındalık ve bakış vermeyi amaçlar.
İçerik : Bu derste dans kültürünün sosyal yapılanma süreci araştırılır ve bu kültürün çeşitli
uluslarda ve bağlamlarda beden üzerindeki etkileri incelenir.
Dersin İşleniş Yöntemi :
Sınav Biçimi ve Başarı Notunun Oluşumu : Yazılı Sınav-Dönem Ödevi
Önerilen Kaynaklar:
-ROYCE, Anya Peterson, Dansın Antropolojisi/ Bloomington and London: Indiana
University,1977
-KAEPPLER, Adrienne, Exhibiting Dilemmas: Issues of Representation at the Smithsonian
(Paperback) 1999
-SPENCER, Paul, Society and the dance, Cambridge University Press, 1985,
- BUCKLAND, J. Theresa, Dance in the Field: Theory, Methods and Issues in Dance
Ethnography, Palgrave Macmillan, 1999
DANS VE METİNSEL ANLATIM
Dersin Kodu : 6113
Dersin Türü : (S) Seçmeli
Dersin Yürütücüsü :Prof. Şebnem Aksan
Dersin Kesimleri (Teori / Uygulama / Laboratuvar ) : Teori
Dersin Kredisi : 2
Dersin Süresi ( Saat / Hafta ) : 2 saat/hafta
Dersin Verildiği Yarıyıl : Güz
Dersin Önkoşulu : Yok
Amaç : Bu dersin amacı öğrencilere çağdaş dans estetiği hakkında geniş bir bilgi sunmak ve saha
araştırması gibi çeşitli araştırma/yazma yöntemlerini tanıtmaktır.
İçerik : Öğrencilerin bu derste, yazma tekniklerini ve ifade yeteneklerini geliştirmeleri beklenir.
Dönem boyunca öğrenciler çeşitli koreografların yaratım süreçlerine ve eser sahnelemelerine
tanık olacaklar; bir dans eserinin yazıyla aktarımında gerekli olan bakma/görme/değerlendirme
araştırmaları yapacaklardır. Bu ders aşağıdaki üç başlık altında işlenecektir.
a. Notasyon sistemleri
b. Analitik yazı
c. Eleştirel yazı
Dersin İşleniş Yöntemi : Teorik
Sınav Biçimi ve Başarı Notunun Oluşumu : Yazılı Sınav-Dönem Ödevi
Önerilen Kaynaklar:
- BANES, Sally, Introduction to Terpsichore in Sneakers (new intro) 1992
- STİNSON, Susan ve GREEN, Jill, Postpositivist Research in Dance ) Researching Dance:
Modes of Inquiry (op.cit)
- MARQUES, Isabel, Dance Education in/and the Postmodern, from Dance,Power and
Difference: Critical and Feminist Perspectives on Dance Education, edited by Sherry
Shapiro 1998
Bir Farkındalık Aracı Olarak Beden
Dersin Kodu : 6118-6218
Dersin Türü : (S) Seçmeli
Dersin Yürütücüsü : Şirin Duruk
Dersin Kesimleri (Teori/ Uygulama / Laboratuvar ) : Uygulama
Dersin Kredisi : 1
Dersin Süresi ( Saat / Hafta ) : 2 saat/hafta
Dersin Verildiği Yarıyıl : Güz -Bahar
Dersin Önkoşulu : yok
Amaç : Ders esas olarak bir özdeneyim yoluyla farkındalık geliştirme dersi olarak
tanımlanmıştır.Feldenkrais methodu,Ruhun Derin Hareketleri, Bedenlenmiş Yaşam
Meditasyonu,Sanatla Terapi yöntemleri kullanılarak katılımcıların fiziksel,zihinsel,duygusal
alanlarda farkındalıklarının geliştirilmesi hedeflenmektedir.
İçerik :
*Bir farkındalık aracı olarak beden: tarihçe,yöntemlerin gelişmesi, felsefi, teorik yaklaşım ( Jung,
bir metafor olarak beden,Gestalt Terapisi, Sistemik Terapiler, Feldenkrais Yöntemi, Doğu
Felsefeleri ve Beden)- katılımcılardan konuya yönelik kaynakları okumaları beklenecektir.
*İnsan ruhunun sözsüz yanıyla karşılaşmak-Ruhun derin hareketlerine giriş-Hareketin ve
Durmanın gücü-Özdneyim yoluyla çalışılacaktır.
*Farkındalık egzersizleri.
*Bedenle çalışırken dikkat edilecek noktalar, kendinize özgü olanı keşfetmek, merkezde kalmak,
zihinsel,duygusal,fiziksel ve ruhsal düzlemde bütünleşmenin gücü.
Dersin İşleniş Yöntemi : Uygulamalı.
Sınav Biçimi ve Başarı Notunun Oluşumu : Uygulamalı Sınav
Önerilen Kaynaklar:
*FELDENKRAIS Awareness Through Movement (Moshe Feldenkrais/ Harper&Row,
Publishers)
*Wisdom of the Body Moving ( Linda Hartley/North Atlantic Books)
*Making Connections ( Peggy Hackney/Gordon and Breach Publishers)